יום רביעי, 28 באוקטובר 2015

שיעור היסטוריה מס' 1

נושא: ראשית התפוררות האימפריה הרומית (חט"ב)
שם התכנית: רומא: עלייתה ונפילתה של אימפריה – פרק 11
עד סוף המאה הרביעית, הרומאים ובני השבטים הברברים כבר חיו יחדיו באימפריה במתח מתמיד שאיים להידרדר לאלימות. כשהקיסר תיאודוסיוס גייס את הגותים כשכירי חרב, הוא נאלץ לסמוך על הגנרל שלו, החצי ונדלי, חצי רומי סטיליקו, על מנת להבטיח את נאמנות הגותים.

אך תיאודוסיוס מנצל את החיילים הגותים כבשר תותחים וגורם להם למרוד תחת מנהיגותו של אלאריק, האיש אותו הם מכנים "מלך". תיאודוסיוס מת זמן קצר לאחר מכן ומוריש את האימפריה לשני בניו וממנה את סטיליקו כעוצר במערב.
בשעה שאלאריק מחפש בית עבור אנשיו וסטיליקו מחפש להגן על האימפריה מפני אויבים חדשים, דרכי שני מנהיגים מצטלבים, לעתים כבעלי ברית ולעתים כאויבים.

בסופו של דבר, שניהם ייכנעו לדעות קדומות, בסגנון רומא. והגותים, שהפנימו שהרומאים אינם רוצים דבר עם הברברים, יכו שוב ברומא עצמה.


נושא: התפוררות האימפריה הרומית (חט"ב)
שם התכנית: רומא: עלייתה ונפילתה של אימפריה – פרק 12
בשנת 450 לספירה, האימפריה הרומית הגדולה הייתה כבר צל חיוור של עצמה ונתונה לחסדי הפולשים הברבריים. הקיסרים הרומאיים הציעו להם שטחים תמורת שקט. בתקופה זו ביססו שלושה קציני צבא את מעמדם: ריקימר, איגידוס ומאיוריאנוס. שלישייה החלה להתחרות על שליטה באימפריה. מאיוריאנוס היה הראשון להשיג את תואר הקיסר ואילו איגידוס מונה כגנרל הראשי שלו, אך דווקא ריקימר, חייל ממוצא ברברי הוא האיש המושך בחוטים. בסופו של דבר, כל מי שקרא תיגר על סמכותו, כולל חבריו, פגשו את קצה חרבו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה