יום רביעי, 4 בנובמבר 2015

שיעור היסטוריה מס' 2

8/11/2015
שיעור היסטוריה מס' 2


נושא: התפוררות האימפריה הרומית (חט"ב)
שם התכנית: רומא: עלייתה ונפילתה של אימפריה – פרק 13
באמצע המאה החמישית, ניהלה רומא קרב אבוד נגד אויביה הברבריים. אורסטס אמנם היה נחוש לשקם את רומא ומינה את בנו רומולוס לקיסר.
אך האמת מתגלית במהרה, והיא שלא כבימים ימימה, האימפריה הרומית אינה מסוגלת עוד להגן על עצמה מפני הפולשים. לא זו בלבד, שלא סיוע מצד השבטים הברברים, אין האימפריה יכולה להחזיק מעמד כלל. וכך, לאחר מאות שנים של שימוש בפולשים כשכירי חרב, הם כבר עולים במספרם על הרומאים.  

למרות ניסיונו של אורסטס להיאבק, מגיעה שנת 476 לספירה,  בה הדיח אודואקר, מנהיג השבט הגרמאני של ההרוליים, את הקיסר האחרון של רומא רומלוס ושלחו לגלות ובכך שם קץ לאימפריה הרומית. 


נושא: האימפריה הפרסית
שם התכנית:  בנייתה של אימפריה - הפרסים
כורש עלה לשלטון בשנת 559 לפנה"ס וב-550 לפנה"ס איחד את מדי ופרס תחת כתרו ושרביטו. לאחר שהשתלט על בבל, הפגין מדיניות של סובלנות דתית ותרבותית שהביאו לו אהדה רבה בקרב העמים עליהם שלט, כולל היהודים.  
בימי כורש, זכו היהודים למתן רישיון לבנות מחדש את בית המקדש בירושלים ולחזור ולחיות ביהודה.
העדויות למדיניות זו מופיעות בתעודות שונות: הכרזת כורש והדכרונה כפי שמופיעות בספר עזרא והגליל של כורש המופיע בכתבי הרודוטוס.  
אך כורש לא רק עסק בהיבטים של סובלנות אלא גם יצר אימפריה בעלת הישגים הנדסיים מרשימים: בתקופתו נבנתה תעלה שחיברה בין הנילוס לים סוף והוקם המוזוליאום בהלינקרנסוס – אחד משבעת פלאי תבל. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה