יום רביעי, 2 בדצמבר 2015

שיעור היסטוריה מס' 6

6/12/2015
שיעור היסטוריה מס' 6

נושא: רנסנס והומניזם (חט"ב)
שם התכנית: עולמו של דה-וינצ'י
איש האשכולות של הרנסנס, שהמצאותיו ויצירותיו ממשיכות להעסיק אותנו גם כיום. הגאון בעל החזון שחי במאה ה-15, ניבא בעבודתו התפתחויות טכנולוגיות כמו הצוללת, הרובוט, המחשב, והשעון המעורר.

הוא נולד בוינצ'י, כפר מבוצר ליד פירנצה מחוץ לנישואין. אביו הכיר בו וגידלו בביתו. כבר כילד התבלט כרב כישרונות ורב קסם אישי. הוא הצטיין במתמטיקה, נגינה בחליל ובכל האמנויות.
עוד בהיותו נער, הציגו אביו בפני האמן הנודע אנדריאה דל וארוקיו שהתרשם ממנו וקיבלו מיד כתלמיד. עד גיל 25, פעל ליאונרדו בסטודיו של מורו. מגיל 30, נכנס לשירות בן 16 שנה תחת  לודוביקו ספורצה, הדוכס של מילאנו. במילאנו צייר תמונות של גבירות חצר, שימש כמהנדס צבאי ואזרחי אדריכל. 
בשנת 1494, החל את עבודתו על התמונה המפורסמת "הסעודה האחרונה", שאותה צייר על קיר של כנסיה במילאנו. אך הציור החל להיסדק עוד בימי חייו של האמן, שכן הצבעים לא נקלטו בטיח והטיח לא היה מחובר היטב לקיר. מאז נעשו ניסיונות רבים לשחזר את הציור והוא עדיין נמנה עם הציורים הגאוניים, בשל משחקי הפרספקטיבה שלו, והידועים בעולם האמנות.  
ליאונרדו היה אדם סקרן וחרוץ ורשימותיו (שכתב בכתב ראי) מעידות על רוחב ידיעותיו ומשקפות את ניסוייו ותצפיותיו בתחומים: גיאולוגיה, גיאוגרפיה, פיזיולוגיה, ארכיטקטורה ותכנון ערים, תכנון כלי נשק וכלי תעופה.
את התמונה הידועה ביותר שלו, המונה ליזה (המכונה גם "לה ג'קונדה"), צייר ליאונרדו בשנות ה-50 לחייו. האישה המחייכת חיוך מובלע וצופן סוד מעוררות התפעלות כבר מאות שנים, כשספרות שלמה כבר נכתבה על אותו חיוך קטן.
שנותיו האחרונות של דה וינצ'י עברו עליו בצרפת בשירות המלך פרנסואה הראשון. הוא מת ב-1519 ונקבר בכנסיית סן פלורנטין שבאמבואז, אך בימי  המהפכה הצרפתית נחרב המקום ומקום קבורתו לא נודע עוד.


נושא: נאורות ומהפכות (חט"ב)
שם התכנית: נפוליאון: מפלצת פלדה
צרפת רשמה הישגים אדריכליים מרשימים: כנסיית נוטרדאם, קתדרלות ימה"ב הגותיות שהיוו השראה לקתדרלות ברחבי היבשת, ומבצרים צבאיים שתוכננו ע"י המהנדס הצבאי המבריק סבסטיאן וובון. השנים שלאחר המהפכה הצרפתית, לוו בשינויים ובמהפכים תכופים והתאפיינו בחוסר יציבות שלטונית, אך מכאוס זה צמח אחד האסטרטגים הגדולים בהיסטוריה – נפוליאון בונפרטה.
במהלך ימי שלטונו, נוצרו ונבנו בצרפת מספר יצירות מופת בתחום ההנדסה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה