יום רביעי, 9 בדצמבר 2015

שיעור היסטוריה מס' 7

13/12/2015
שיעור היסטוריה מס' 7

נושא: ראשית עידן הגילויים הגאוגרפיים (חט"ב)
שם התכנית: קולומבוס – המסע האחרון
סיפורו חסר המזל של כריסטופר קולומבוס ומסעו האחרון לעולם החדש. שמונה שנים לאחר שגילה, לא במודע, ומחדש (לייף אריקסון) עבור האדם האירופאי את אמריקה וזכה לתהילה, קולומבוס עדיין שאף לגלות את "המעבר המערבי", אותה דרך ימית מיוחלת להודו ולאוצרות המזרח ע"י מסע מערבה ולא מזרחה כפי שהיה מקובל וידוע עד אז.
זהו סיפורו של אדם שהיה מוכן לסכן הכל כדי לממש את מטרתו, זוהי עלילת מתח המתחקה אחר דרכי ניווט מזהירות וחדשניות, כוח סבל וסבל, והידרדרות לגבולות אי השפיות. תכנית השבוע שלנו נעזרת בשחזורים דרמטיים המתארות את השעות הקשות של קולומבוס וצוותו, ראיונות עם מומחים וגרפיקה ממוחשבת כדי לספר את סיפור מסעו הרביעי והאחרון של קולומבוס באוקיינוס האטלנטי בשנת 1502.
בגיל 51 קולומבוס בעצם איבד את חינו בעיני חצר מלכות ספרד, אך הוא היה נחוש להחזיר את מעמדו כגיבור היום. אך במסעו האחרון הוא התגלה כמנהל כושל ואכזר. לאחר חודשיים של מסעות לאורך חופי מרכז אמריקה, נקלע הצי של קולומבוס לסופה עזה והוא נאלץ לנווט את הצי התשוש לחופי ג'מייקה. בקשתו לסיוע ממושל הקולוניה היספניולה  (כיום רפובליקה הדומיניקאנית) נדחתה ורק ע"י ניצול הילדים הצליח קולומבוס לספק מזון לצוותו בשעה שהמתין לסיוע.
השימוש בגרפיקות בתכנית מסייע להמחיש כיצד ספינתו של קולומבוס התאימה גם לחציית האוקיינוס האטלנטי וגם כדי לנווט בין שוניות האיים הקריביים. כישורי הניווט של קולומבוס מוסברים ע"י המומחים והשחזורים הדרמטיים מציגים כיצד מגלה הארצות התל באנשיו המיואשים כשגרם להם לחשוב שהם קרובים יותר לבית ממה שהיו באמת.

התכנית אמנם מתמקדת במסעו האחרון, אך היא גם כוללת סקירה של מסעו הראשון ב-1492 ואת מסעותיו החוזרים לעולם החדש. כמו כן, מתארת התכנית את התפקידים שמילאו אחיו, ברתולומיאו,  ובנו פרננדו במסע האחרון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה