יום רביעי, 13 בינואר 2016

שיעור היסטוריה מס' 12

17/1/2016
שיעור היסטוריה מס' 12

נושא: חט"ב: מלה"ע ה-1 / תיכון: הגורמים והנסיבות לעליית הנאצים לשלטון
שם התכנית: מלחמות העולם – פרק שני
שם התכנית – מלחמות העולם – פרק שלישי

הפקת יוקרה של ערוץ ההיסטוריה בת ששה פרקים, המגוללת סיפור דרמטי של שלושה עשורים קטלניים במאה ה-20: שלושים שנים במהלכן התרחשו שתי מלחמות העולם, דרך עיני המנהיגים והמפקדים שאישיותם ואופיים עוצבו בשוחות המלחמה הראשונה והשלכותיה הדרמטיות בשנים שאחריה, שהביאו את העולם על סף חורבן מוחלט במלחמה שנייה.

אדולף היטלר. בניטו מוסוליני. ג'ורג' ס. פטון. שארל דה גול. דגלאס מקארתור. הידקי טוג'ו. לפני שמילאו תפקיד מכריע במלחמת העולם השנייה, כולם שירתו כחיילי חי"ר, טוראים פשוטים או קצינים זוטרים יחסית ב"במלחמה לסיום כל המלחמות" – מלחמת העולם הראשונה. ווינסטון צ'רצ'יל הבריטי, התפטר מתפקידו כשר בממשלה והתגייס מחדש לצבא. פרנקלין רוזוולט, לימים נשיא ארה"ב, היה מזכיר הצי האמריקאי בזמן מלחמת העולם הראשונה. ולדימיר לנין ויוסיף סטלין תכננו את ההשתלטות הקומוניסטית על רוסיה.

ב-28 ביוני 1914, התנקש קיצוני סרבי בחיי הארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד בסרייבו; ההתנקשות הדרמטית הייתה הגפרור שהצית את להבת מלחמת העולם הראשונה - זו נקודת המוצא של הסדרה רחבת-היריעה והמושקעת, שממשיכה מנקודת זמן זו לתיאור קרבות מלחמת העולם הראשונה, חתימת הסכם ורסאי, עלייתו של היטלר לשלטון בגרמניה, זוועות שואת יהודי אירופה, מתקפת הפתע היפנית על פרל הארבור, ולבסוף, תום מלחמת העולם השנייה וכניעתה של יפן באוגוסט 1945.

בהפקת הסדרה מעורבים היוצרים שאחרים לסדרה משובחת נוספת של ערוץ ההיסטוריה, "הגברים שבנו את אמריקה", ומשלבת קטעי ארכיון נדירים, עיבודיCGI   משוכללים, שחזורים דרמטיים מושקעים וראיונות עם דמויות מפתח עולמיות לצד היסטוריונים המומחים לתקופה.

הפרק השני עוסק בקריסתה הכלכלית של גרמניה ("רפובליקת ויימאר") לאחר מלה"ע הראשונה. את המצב הכאוטי בשנים הראשונות שלאחר המלחמה (1923-1918) מצמיח גורמים מהפכניים משמאל ומימין. אחד הגורמים הללו הוא אדולף היטלר שמנסה את מזלו בפוטש בית הבירה הכושל בנובמבר 1923.

הפרק השלישי ממשיך לבחון קו עלילה זה. לאחר מספר שנים יציבות בגרמניה (1929-1923), הרי שקריסת הבורסה האמריקנית באוקטובר, מכה גלים בכל העולם. אחת הראשונות להיפגע ובצורה קשה, הייתה גרמניה שנהנתה בשנים קדמו לקריסה מתמיכה אמריקנית. האבטלה גואה בגרמניה, המשטר מאבד יציבות וכיוון וכך נסללה דרכם של אדולף היטלר והנאצים לקבלת השלטון ב"דרכים דמוקרטיות" מידי הנשיא פאול פון הינדנבורג ב-30 בינואר 1933.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה