יום רביעי, 20 בינואר 2016

שיעור היסטוריה מס' 13

24/1/2016
שיעור היסטוריה מס' 13

נושא: ראשית מלחמת העולם השנייה
שם התכנית: מלחמות העולם – פרק רביעי

נושא: מלחמת העולם השנייה והשואה
שם התכנית: מלחמות העולם – פרק חמש

הפקת יוקרה של ערוץ ההיסטוריה בת ששה פרקים, המגוללת סיפור דרמטי של שלושה עשורים קטלניים במאה ה-20: שלושים שנים במהלכן התרחשו שתי מלחמות העולם, דרך עיני המנהיגים והמפקדים שאישיותם ואופיים עוצבו בשוחות המלחמה הראשונה והשלכותיה הדרמטיות בשנים שאחריה, שהביאו את העולם על סף חורבן מוחלט במלחמה שנייה.

אדולף היטלר. בניטו מוסוליני. ג'ורג' ס. פטון. שארל דה גול. דגלאס מקארתור. הידקי טוג'ו. לפני שמילאו תפקיד מכריע במלחמת העולם השנייה, כולם שירתו כחיילי חי"ר, טוראים פשוטים או קצינים זוטרים יחסית ב"במלחמה לסיום כל המלחמות" – מלחמת העולם הראשונה. ווינסטון צ'רצ'יל הבריטי, התפטר מתפקידו כשר בממשלה והתגייס מחדש לצבא. פרנקלין רוזוולט, לימים נשיא ארה"ב, היה מזכיר הצי האמריקאי בזמן מלחמת העולם הראשונה. ולדימיר לנין ויוסיף סטלין תכננו את ההשתלטות הקומוניסטית על רוסיה.

ב-28 ביוני 1914, התנקש קיצוני סרבי בחיי הארכידוכס האוסטרי פרנץ פרדיננד בסרייבו; ההתנקשות הדרמטית הייתה הגפרור שהצית את להבת מלחמת העולם הראשונה - זו נקודת המוצא של הסדרה רחבת-היריעה והמושקעת, שממשיכה מנקודת זמן זו לתיאור קרבות מלחמת העולם הראשונה, חתימת הסכם ורסאי, עלייתו של היטלר לשלטון בגרמניה, זוועות שואת יהודי אירופה, מתקפת הפתע היפנית על פרל הארבור, ולבסוף, תום מלחמת העולם השנייה וכניעתה של יפן באוגוסט 1945.

בהפקת הסדרה מעורבים היוצרים שאחרים לסדרה משובחת נוספת של ערוץ ההיסטוריה, "הגברים שבנו את אמריקה", ומשלבת קטעי ארכיון נדירים, עיבודי CGI משוכללים, שחזורים דרמטיים מושקעים וראיונות עם דמויות מפתח עולמיות לצד היסטוריונים המומחים לתקופה.

הפרק הרביעי מטפל בקשר "המוזר" שנרקם בין אדולף היטלר ליוסיף סטלין בשלהי 1939. לכאורה, השנאה האידיאולוגית הקשה בין הנאציזם לקומוניזם היה אמור להוביל לעימות קשה בין הצדדים. כך לפחות קיוו כוחות המערב. אך ב-23 באוגוסט 1939, הפתיעו הגרמנים והסובייטים בהסכם ריבנטרופ-מולוטוב, שהיה לא רק הסכם אי התקפה בין הצדדים אלא גם כלל סעיף סודי שחילק את מזרח אירופה (פולין והמדינות הבלטיות) בין שני הצדדים. ההסכם היכה בהלם את הבריטים והצרפתים, ופגע קשה במורל של צבאות אלה עם פרוץ המלחמה באירופה כעבור שבוע. עם זאת, פחות משנתיים לאחר ההסכם, גברה האידיאולוגיה על הפרגמטיות, וגרמניה פלשה ב-22 ביוני 1941 בכוח אדיר אל תוככי ברית המועצות ("מבצע ברברוסה").




הפרק החמישי, מתמקד בזירה בצידו השני של העולם. כאשר ב-7 בדצמבר 1941, הפתיעה יפן במתקפה קטלנית את פרל הרבור. למתקפה זו היו השלכות דרמטיות על המשך המלחמה: ארה"ב, "הענק הרדום" עם משאביה הכלכליים והאנושיים האדירים נכנסה למלחמה. היטלר ומוסוליני לא פספסו את ההזדמנות והכריזו גם הן מלחמה על ארה"ב – דבר שסייע לחרוץ את גורלן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה