יום רביעי, 17 בפברואר 2016

שיעור היסטוריה מס' 17

21/2/2016
שיעור היסטוריה מס' 17

נושא: המעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם
שם התכנית: הימים האחרונים של הנאצים – פרק שני
לציון 70 שנה לנפילת המשטר הנאצי, הפיק ערוץ ההיסטוריה את סדרת היוקרה בת ששת הפרקים "הימים האחרונים של הנאצים": סדרת דוקו-דרמה מרתקת, המגוללת סיפור שכמעט ולא סופר ולא שודר מעל מרקעי הטלוויזיה -  עד היום - ההיסטוריה האפלה של התנועה הנאצית – מנקודת המבט של הנאצים עצמם.

ב-1945, לאחר כניעתה של גרמניה הנאצית בתום שש שנות מלחמה עולמית עקובה מדם, עצרו בעלות הברית אלפי נאצים-לשעבר לצורכי תשאול ותחקור. החקירות מאירות העיניים הללו, נשכחו עם השנים ונזנחו בשולי דפי ההיסטוריה. יוצרי הסדרה "הימים האחרונים של הנאצים" עושה שימוש נרחב בחומרי החקירה הללו, ומציגה באופן דרמטי וחסר תקדים, עדויות מצמררות של מפקדי מחנות השמדה, מומחי תעמולה, רופאים, גנרלים ואדריכלים נאציים, וכן חברי תנועת הנוער ההיטלראי, המעניקים לצופים תובנה מעמיקה על דרך החשיבה של הגרמנים, בשנות משטרו האפל של היטלר.

"הימים האחרונים של הנאצים", מספקת לנו הצצה מקרוב על המניעים ואופני הפעולה של המשטר הרשע ביותר בהיסטוריה – מתוך הפרספקטיבה שלו. בין עדי מפתח שעדותם תובא במהלך פרקי הסדרה (דרך שחזורים דרמטיים): רודלף הס - מפקד מחנה ההשמדה אושוויץ, יוליוס שטרייכר – מראשי מכונת התעמולה הנאצית, אלברט שפר – הארכיטקט הרשמי של התנועה הנאצית, חבר אישי קרוב של היטלר ושר החימוש בזמן מלחמה, והרופא הנאצי הבכיר ד"ר קרל גבהרדט, שהיה אחראי על עריכת ניסויים מזעזעים באסירים במחנות הריכוז ראוונבסרוק ואושוויץ.
הסדרה אף כוללת קטעי ארכיון נדירים מימי השלטון הנאצי בגרמניה, ראיונות עם היסטוריונים מומחים לנושא, השופכים אור נוסף על אישיותם של האנשים שמילאו תפקידים שונים במנגנון הרשע הנאצי.

פרק שני: עדותו של אלברט שפר, שר החימוש והאדריכל הרשמי של היטלר, חושפת דיוקן של אדם משכיל שנכנע לשאפתנותו האישית. 

נושא: ליל הבדולח, הפלישה לפולין ואותנסיה
שם התכנית: הימים האחרונים של הנאצים – פרק שלישי
פרק שלישי: חברי ה'נוער ההיטלראי' מספרים על אירועי "ליל הבדולח".

בלילה שבין ה-9 ל-10 בנובמבר, בוצע פוגרום אלים, ראשון מסוגו, כיוון שהיה מאורגן ע"י השלטון (שר התעמולה יוזף גבלס). אנשי ס.ס ובריונים השתוללו ברחבי גרמניה תוך פגיעה בנפש וברכוש יהודיים. 91 יהודים נהרגו ועוד רבים נפצעו. כ-1000 בתי כנסת הוצתו ואילו מאות בתי עסק יהודים נשדדו, הוצתו וחלונות הראווה שלהם נופצו. לאחר ליל הבדולח, נעצרו כ-30,000 יהודים ונשלחו למחנות ריכוז. שחרורם התאפשר רק לאחר שהתחייבו לעזוב את שטח הרייך. היהודים גם אולצו לשלם כמיליארד מארק על מנת לממן את נזקי הפוגרום.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה