יום רביעי, 30 במרץ 2016

שיעור היסטוריה מס' 23

3/4/2016
שיעור היסטוריה מס' 23

נושא: לוחמים יהודים הצבאות בעה"ב
שם התכנית: הלוחם היהודי

תכנית זו מציגה סיפורים אנושיים על לוחמים ומפקדים יהודיים שנלחמו במלה"ע ה-2. 
לפיכך יש לזכור, שלמעלה מ-1.3 מיליון חיילים יהודים לחמו במהלך מלחמת העולם השנייה. אך בניגוד למלחמת העולם הראשונה, בה לחמו יהודים לטובת שני הצדדים, לחמו עתה היהודים רק לטובת צד אחד, הצד של בעלות הברית. 
הגיוס ההמוני של צבאות בעלות הברית, שכללו כמובן גם אוכלוסייה יהודית, אנטישמיות הגזענית הנאצית, ומאוחר יותר הידיעות על השמדת העם היהודי ברחבי אירופה הכבושה חיזקו את המוטיבציה של הלוחם היהודי ולהדגיש בלחימתם את הבעיה היהודית בפני ממשלות העולם החופשי ואת ההכרח בהקמת מדינה יהודית עצמאית. עם זאת, ממשלות בעלות הברית ניסו לעתים "להסתיר" את היהודים כדי שהנאצים לא ינצלו את שילובם כאמצעי תעמולה ולטעון שבעלות הברית לוחמות למען היהודים.
לפיכך, קשה לזהות ע"פ המסמכים הרשמיים של הצבאות מיהו יהודי, אך על פי ההערכות עולים הנתונים הבאים:
בצבא ארה"ב לחמו כ-55,000 חיילים יהודים.
בצבא האדום לחמו כחצי מיליון יהודים בכל סוגי היחידות ואף חלקם הגיע לדרגות בכירות. 
בצבא הבריטי לחמו כ-62,000 יהודים וזאת ביחידות של בריטניה וחבר העמים הבריטי (קנדה ואוסטרליה). יהודי ארץ ישראל לזכות בסוף המלחמה ליחידה בעלת דגל וסמל יהודים (הבריגדה היהודית). הכרה זו באה רק לאחר לחצים ממושכים שכן הבריטים הבינו את השלכות לגבי המאבק העתידי על א"י. עד אותו שלב שירתו יהודי א"י בחיל החפרים, התובלה, ההנדסה, הרפואה ועוד. לוחמים יהודים שירתו גם בצבאות פולין, צרפת, בלגיה, יוון ועוד.

חשוב לציין כשהלחימה היהודית במקצועות שונים בצבאות השונים סייע רבות כשהוחלט עם הקמת מדינת ישראל על הקמת צבא סדיר, שכן נמצאו אנשים מיומנים ומנוסים לחיילות השונים כמו חיל אוויר, חיל שריון וחיל תותחנים, דבר שהיווה תרומה נכבדה לניצחון במלחמת העצמאות.
התכנית עצמה מגוללת סיפורים של לוחמים יהודים במלחמה זו כדוגמת שלמה שמיר, יצחק ארד וארקדי תימור.

שם התכנית: הלוחם היהודי 2
גם תכנית זו עוסקת בסיפור המרתק של שילובם של יהודים בצבאות בעה"ב במלחמת העולם השנייה. סרט זה עוסק בסיפור האנושי של הלוחמים היהודים שנלחמו במלה"ע ה-2. הסרט שופך אור חדש על השתתפות החיילים היהודים במלחמה זו, ותומך בכך בשילובם ההיסטורי כזרם חשוב ומשמעותי בתולדות העם היהודי בתקופה זו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה