יום רביעי, 6 באפריל 2016

שיעור היסטוריה מס' 24

10/4/2016
שיעור היסטוריה מס' 24

נושא: הישרדות יהודית, גטאות ויחס אוכלוסיות בארצות הכיבוש
שם התכנית: הפסנתרן
סרטו העוצמתי והמרגש של הבמאי הנודע רומן פולנסקי ובכיכובו של אדריאן ברודי, שזכה במרץ 2003 בשלושה פרסי האוסקר, בקטגוריות במאי, שחקן, ותסריט מעובד.
הסרט "הפסנתרן" מגולל את סיפור חייו של ולדיסלב שפילמן (אותו מגלם ברודי), פסנתרן יהודי צעיר נודע בעיר ורשה, ששרד את השואה בפולין בתנאים בלתי נסבלים. הוא מצליח להתחמק מלהישלח למחנות המוות ולאחר מכן מוצא את עצמו במאבק הישרדות מתמיד, חי בסתר בלב הגטו, שרוב תושביו נשלחו למחנות ההשמדה הנאציים, ואחר כך ב"צד הארי" של העיר כשהוא מחליף כל העת מקומות מחבוא (גם בזכות סיוע פולנים מעטים ויחידי סגולה, בניגוד לחלקים ניכרים מהאוכלוסייה המקומית שלא נקפה אצבע אל מול הזוועות שהתרחשו מולה).

לקראת סיום המלחמה, בקיץ 1944, בזמן המרד הפולני, כשהמחתרת הפולנית החלה להתקומם בנשק מזוין כנגד הצבא הגרמני, הכוחות הגרמנים החלו לעבור מבית לבית כדי לתפוס את המורדים הפולנים, כשהם הורסים את רוב שטחה הבנוי של העיר. אז, נאלץ הפסנתרן היהודי לחפש מסתור כמו חיה במצוד ולעבור בין מבנה הרוס אחד למשנהו במטרה למצוא מחסה מן הגרמנים, ולסבול מרעב ומחלות. הוא הצליח לבסוף להסתתר בעליית גג (שאוכלסה על-ידי מפקדה של קצינים גרמנים, שם קיבל סיוע מקצין בשם וילם הוזנפלד, שחשיפת תפקידו בסרט סללה את דרכו לקבל תואר חסיד אומות עולם), עד שהצבא הרוסי נכנס ושיחרר את הניצולים מהכיבוש הגרמני.
הסרט, שמבוסס על חוויותיו של רומן פולנסקי כילד בתקופת השואה, זכה בפרס "דקל הזהב" של פסטיבל קאן 2002, ובשלושה פרסי אוסקר של שנת 2003 (בטקס שסיכם את שנת 2002).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה