יום רביעי, 18 במאי 2016

שיעור היסטוריה מס' 30

22/5/2016
שיעור היסטוריה מס' 30

מדינת ישראל – העליות בשנות ה-50 וה-60
שם התכנית: מבצע מוראל
סרט תיעודי מרתק בבימויו של יהודה קווה. במסווה של קבוצת תיירים שנסעה לטייל במרוקו, יצאו בחורף 2006 כמה מאנשי המוסד הישראלי לשעבר, לשחזר את הפעולה החשאית בה נטלו חלק 45 שנה לפני כן: "מבצע מוראל", היה מבצע מחתרתי ונועז של העלאת 530

ילדים ממרוקו לישראל מ-16 במרץ 1961 עד ב-24 ביולי 1961, כל זאת תוך סיכון וללא ידיעת שלטונות מרוקו, שאסרו על עליית יהודים לישראל לאחר שמדינה זו קבלת העצמאות מצרפת בשנת 1956. כמה מן הילדים שהיו אז בני שבע ותשע מספרים את סיפורם ומוסיפים ממד רגשי לסרט, כאשר הם מספרים כיצד אולצו להיפרד ממשפחותיהם ולצאת "אל הבלתי נודע". זהו פרק עלום ומרתק בתולדות עליית יהודי מרוקו.

כך נולד הרעיון: שליח ארגון יתחזה לנציג של ארגון שווייצרי הומניטרי שיוצב בקזבלנקה, יפנה לשלטונות מרוקו ביוזמה להוציא מאות ילדים יהודים ומוסלמים לחופשה בשווייץ. אחרי שהות קצרה בשווייץ ימשיכו הילדים היהודים לישראל. מבצע זה היה תכנית סודית של "המוסד" להברחת מאות נערים ונערות יהודים ממרוקו לישראל לפני סגירת השערים לעלייה. באותו הזמן בשווייץ: דיוויד ליטמן, בן למשפחה יהודית בריטית עשירה, שהוא ידע מה מצב היהודים במרוקו: הם אמנם נעשו אזרחים בעלי זכויות שוות אחרי מתן העצמאות, אך השלטונות המרוקאים אסרו את יציאתם החופשית מהמדינה, על-מנת למלא את החלל שנוצר אחרי עזיבת כרבע מיליון הצרפתים את מרוקו. ליטמן אף היה מזועזע מטביעת ספינת המעפילים "אגוז" עם 44 המעפילים, וחיפש דרכים לסייע לבני עמו.

ליטמן בסוף הגיע לארגון OSE (ארגון עבודה וביטחון ליתומים), שעסק בהצלת ילדים בתקופת השואה ואחריה. בחזותו ובביוגרפיה שלו, ליטמן התאים כמו כפפה ליד לתפקיד; וכך נולד מבצע מוראל. כדי לשמור על חשאיות, מפעיליו לא סיפרו לו שהוא עובד עבור "המוסד" והוא היה בטוח שהוא עובד למען הסוכנות היהודית. 

ליטמן, שסיכן את חיי וחיי משפחתו במבצע, יצא  לקזבלנקה מצויד במכתב מארגון שווייצרי הומניטרי, שם פתח משרד והתחיל לעבוד. במקביל, אנשי המוסד גד שחר ופנחס קציר עברו מבית לבית בקזבלנקה ושכנעו את הורי הילדים לתת לילדיהם לעלות לישראל. כל זה נעשה תוך סיכון וללא ידיעת שלטונות מרוקו. אלה היו אחרוני העולים ממרוקו לפני ששערי הארץ הזו נסגרו ליציאת יהודים. הצעירים אולצו להיפרד ממשפחותיהם ולצאת "אל הבלתי נודע".


נושא: מלחמת ששת הימים
שם התכנית: קרבות אוויר של המזה"ת
התכנית בוחנת את העליונות הבולטת של טייסי חיל האוויר הישראלי בקרבות אוויר מול טייסי מדינות ערב, מהקמת המדינה ועד היום. התכנית שמה דגש מיוחד על ביצועי חיל האוויר הישראלי במלחמת ששת הימים, כשביום הראשון ללחימה ב-5 ביוני 1967, הצליח הטייסים הישראלים לשתק את יכולתם המבצעית של חילות האוויר המצרי, הסורי והירדני בתוך שעות בודדות. בתכנית מתראיינים הטייסים תא"ל (במיל') גיורא רום, תא"ל (במיל') רן רונן ותא"ל (במיל') משה מלניק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה